5 sposobów na długowieczność

Czy wiecie, że jesteśmy jedynym gatunkiem żyjącym na świecie, który jest świadomy swojego istnienia i zarazem tego, że się skończy? Nic dziwnego, że od lat staramy się znaleźć sposób by jak najbardziej wydłużyć swoje życie. Ale żeby odnaleźć eliksir młodości, musimy najpierw zrozumieć co wywołuje starzenie się i jak ten proces spowolnić. 

Człowiek świadomy wie, że zdrowia nie mierzymy jedynie na podstawie  zdrowia fizycznego. Jak stare przysłowie mądrze mówi: „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Ktoś zauważył, że z pierwszych liter słów ciało, umysł i dusza – powstaje słowo cud. Z harmonii tych trzech aspektów, z których się składamy bierze się szczęście, zdrowie i spełnienie. I tylko dbając o wszystkie z nich z osobna możemy dojść do całkowitego ozdrowienia.

Istnieje wiele książek i artykułów, które mówią o sposobach na poprawienie jakości życia, na to by jak najdłużej cieszyć się zdrowiem i witalnością. Dzisiaj chciałabym napisać o pięciu, które moim zdaniem są kluczowe. Należy jednak pamiętać, że jedynie systematyczność i ciężka praca każdego dnia zaprowadzą nas do celu. 

1.Zdrowa dieta – Istnieje wiele „diet cud”, przerobiłam większość z nich. Dieta paleo, dieta niskowęglowodanowa, monoskładnikowa, wysokotłuszczowa. Każda dobra na coś innego lecz… na krótką chwilę. By cieszyć się zdrowiem przez długie lata najlepsza jest dieta zbilansowana! Zasady są proste i nieskomplikowane. Jemy owoce, warzywa, nasiona, kasze i rośliny. Jeśli jesteśmy weganami/ wegetarianami musimy pamiętać o suplementowaniu białka. Jeśli jemy mięso wybieramy to najlepsze z ekologicznych hodowli. To nie prawda, że tłuszcze są niezdrowe – obok węglowodanów stanowią główne źródło energii dla narządów i tkanek. Musimy jednak pamiętać by wybierać te zdrowe  olej z awokado, słonecznika, kokosa czy rzepakowy jak również produkty bogate w tłuszcze: awokado, orzechy, nasiona. Ważny jest również sposób przyrządzania potraw, najlepiej jeść produkty surowe – zachowują one największą ilość witamin i składników odżywczych. Kolejnymi dobrymi sposobami jest gotowanie na parze, pieczenie dalej gotowanie, najmniej zdrowe – smażenie. Jeśli już musimy smażyć, staramy robić to na małej ilości oleju. Najlepiej sprawdzi się masło shea i olej rzepakowy. 

2. Aktywność fizyczna – Każdego rodzaju, najlepiej jak najczęściej. Jeśli jeszcze przy okazji możemy robić to na powietrzu tym lepiej. I tu sprawdzi się jogging, rowery, spacerowanie, pływanie. Ja zawsze i wszystkim będę polecać oprócz treningów cardio treningi siłowe, które oprócz wydolności pomogą nam w uzyskaniu lepszej koordynacji, zwiększa elastyczność mięśni,  wzmocnią core, który odpowiedzialny jest za poprawną postawę, pomogą szybciej spalać tkankę tłuszczową. Dobrą aktywnością fizyczną jest również yoga. Poprzez wykonywanie poszczególnych asan nie tylko wzmacniamy swoje ciało, ale również uczymy się samodyscypliny i wytrwałości, akceptacji i pokory. Mi yoga pomogła w praktyce medytacji, dzięki długim minutom w tej samej pozycji, nauczyłam się koncentrować swój umysł na czymś innym, dzięki czemu siedzenie na poduszce i oddychanie nie jest już aż takie trudne. 

3.Medycyna naturalna – inaczej medycyna niekonwencjonalna, to naturalne metody leczenia  oparte na naturalnych składnikach, jak również metody i praktyki, które mają działanie lecznicze. Holistyczne podejście do pacjenta, wyjście poza schemat leczenia objawowego to szukanie siły leczniczej w naturze. Tradycyjna medycyna chińska liczy sobie ponad 3 tysiące lat. Uczy jak przywrócić harmonię w ciele i umyśle przez zrównoważenie energii Yin i Yang oraz energii Chi, która przepływa przez ciało czternastoma kanałami zwanymi meridianami. Medycyna Chińska mówi o tym, że poprzez udoskonalenie przepływu energii życiowej  można zwiększyć odporność organizmu, wspomóc siły witalne i przedłużyć życie. Kolejnym sposobem na przedłużenie życia w sposób całkowicie bezpieczny i naturalny są  sesje w Komorze Normobarycznej. Odpowiednia mieszanka składników w komorze (tlen, dwutlenek węgla i azot) umożliwia lepsze przyswajanie tlenu przez komórki organizmu człowieka. Przebywanie w atmosferze o podwyższonym ciśnieniu powoduje wzrost ilości komórek macierzystych, które mają znaczący wpływ na udział w procesach odnowy tkanek. Wraz z wiekiem ilość komórek macierzystych stopniowo maleje, co zdecydowanie ma wpływ na przyspieszanie procesu starzenia. Sesje w komorze mają nie tylko wpływ na zdrowie całego organizmu, poprawę pracy wszystkich organów ale także na urodę – spłycenie zmarszczek, cera staje się bardziej dotleniona, a co za tym idzie promienna, odżywiona i elastyczna już po jednej sesji. 

4.Medytacja – Medytacja pozwala nam się zatrzymać, wyłączyć kołowrotek w głowie, spojrzeć na rzeczy z innego punktu widzenia. Oczyszczając umysł z myśli wprowadzamy go w stan wyciszenia i spokojnej obserwacji co niesie za sobą mnóstwo korzyści. Tak samo jak ciało do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje aktywności fizycznej i ćwiczeń, tak samo dla umysłu medytacja jest ćwiczeniem koncentracji, która w efekcie zmniejsza stres, rozbudza kreatywność, zmniejsza niepokój, łagodzi stany depresyjne. Medytacja również pomaga przyjrzeć się swoim problemom z innej perspektywy, zmiana punktu widzenia często sprawia, że problemy znikają. W medytacji szukam również odpowiedzi na różne pytania – umysł wolny od natłoku myśli (które również kreują emocje) nie daje szans na spokojne przyjrzenie się danej sytuacji. Często mówi się: Jeśli masz czas na medytacje medytuj 10 minut, jeśli nie masz – poświęć na to godzinę. Medytacja pomaga w organizacji czasu, priorytetyzacji  a przede wszystkim w byciu ” tu i teraz”. Więcej o medytacji pisałam tu: https://lifechamber.pl/medytacja-higiena-umyslu/

5.Afirmowanie  i pozytywne myślenie – Brak pewności siebie, niewiara we własne zdolności i możliwości rozwoju – wszystko to nie jest takie rzadkie, jak się wydaje ludziom, dotkniętym tymi kłopotami. Ludzi, którzy od początku życia świadomego, akceptują siebie takich, jakimi są, a nawet lubią się, jest bardzo mało, a w każdym razie mniej niż dawniej. Jednocześnie przybywa metod, technik i narzędzi służących do pracy nad sobą w celu poprawy jakości życia. Afirmacje i  mantrowanie to jedne z nich. Afirmacje to krótkie zdania w czasie teraźniejszym które wypowiadamy na głos i które mają za zadanie podnieść nas na duchu. Takim zdaniem może być: „Jestem silna i pewna siebie”, wtedy kiedy w głębi ducha czujemy się słabi i niedowartościowani. Głęboka siła i moc myśli a tym bardziej słów wypowiadanych na głos jest niezbadana. Nasze ciało karmi się nie tylko pożywieniem, ale również energią, która pochodzi z emocji, które generowane są przez myśli. O wpływie energii emocji na ciało i powstawanie chorób mówi stosunkowo nowa, ale prężnie rozwijająca się dziedzina nauki, zwana totalną biologią. Umysł, również poprzez energię emocji jest w stanie wpływać na nas pozytywnie. Może nas wzmocniać trzymać w dobrym zdrowiu. Energia dobrych emocji jest kojąca i lecznicza. Pozytywne myśli wspierają układ immunologiczny i dodają nam sił. Dobrym sposobem praktykowania pozytywnego myślenia jest mantrowanie.

Zapewne nie raz widzieliście tętniących życiem uśmiechniętych staruszków, którzy mają więcej wigoru niż niejedna młoda osoba.  Wybierając holistyczne metody leczenia, odżywiając się zdrowo i trenując może nie będziemy żyć 200 lat, ale sprawimy, że będzie ono pełne radości i witalności. Dbając o swoje ciało i umysł lata mogą lecieć, a my możemy tak naprawdę się nie starzeć. To tylko od nas zależy jak będziemy obchodzić się z naszym ciałem i duchem – jak go karmić, jak go trenować i jak go leczyć. Może nie od razu uda Wam się wprowadzić w życie każde z  moich 5 sposobów na długowieczność, ale wprowadzając chociaż jeden, już dzisiaj dajemy sobie na to dużą szansę. Jak widzicie nie ma pigułki na długowieczność istnieje tylko ciężka systematyczna praca, która po pierwszym komplemencie: „Wyglądasz 10 lat młodziej ” staje się czystą przyjemnością. 

Pozdrawiam,

Kasia Malinska